I skolan har vi pratat mycket om matens väg genom kroppen. Nu får du chans att öva så att du kan berätta om vad som händer med maten på väg genom kroppen.
1. Träna så att du kan peka ut var följande organ ligger i kroppen.
2. Se filmen som berättar matens väg genom kroppen: .matspjälkning
3. Du ska även känna till kroppens reningsverk " lever och njurar". Vad är urin?
Se ca 1 min av nästa film.
Starta filmen: 4.54 och stoppa 5.55 kroppens reningsverk
Fråga mig i skolan om det är något du inte förstår.
MÄNNISKANS FORTPLANTNING (reproduktion)
läxa 6AC:tisdag v.11 6B: torsdag v.11
Du känner säkert till vad som händer när ett barn blir till, men lite repetition skadar inte. Den första filmen visar detta på ett enkelt sätt.
Uppgift 1: se filmen.
Källa: SVT
Nästa film visar på ett mer realistiskt sätt vad som händer från och med att spermien har kommit in i kvinnan tills det "färdiga barnet" efter 9 månader tar sig ut. Det finns inget tal eller text till filmen, men det är ändå väldigt lärorikt att se vad som händer inuti kvinnan. Filmen är 12 min lång så du får hoppa framåt i filmen emellanåt om du vill.
Uppgift 2: se delar av filmen Tryck här för att se film 2
Uppgift 3: Ta reda på vad som avgör om barnet i magen blir en pojke eller flicka. Anteckna svaret och källan.
Extra:
Om du vill se utvecklingen vecka för vecka så kan du titta på nästa film.
Källa: Sandviks As
Hälsningar MarieKRAFT OCH RÖRELSE läxa till onsdag 30/1
Den här veckan ska vi prata om två nya krafter: friktionskraft och centripetalkraft. Jag vill att du ska förbereda dig lite till lektionen genom att se två filmer.
Rita eller anteckna något efter varje film.
- Ge några exempel på när friktionskraften är stor.
- När kan du märka av centripetalkraften?
Källa: Marcus Vildir
Källa: Marcus Vildir
Hälsningar Marie
KRAFT OCH RÖRELSE läxa till onsdag 23/1
Vi ska börja ett nytt tema som heter "kraft och rörelse". Jag vill att du ska förbereda dig lite till lektionen genom att se dessa två filmerna.
Rita eller anteckna något efter varje film. Med hjälp av dina anteckningar ska du försöka förklara:
- Vad är en kraft?
- Vad menas med gravitationskraft? Ge något exempel.
(Tycker du det är svårt att förstå, hjälps vi åt med förklaringarna i skolan.)
Källa: studie.se
Källa: Marcus Vildir
ÅRET (matte och no- läxa) onsdag 5 /12
1. Se film 1.(Stoppa efter 2.04 min). Du behöver inte göra några anteckningar från filmen.
2. Träna på att kunna förklara varför vi har olika årstider? Du ska också kunna förklara varför vi har dag och natt. (Du kanske behöver se filmen flera gånger för att bli säker.) Berätta gärna för någon vuxen.
3. Se film 2 (stoppa efter 2.28 min). Filmen repeterar:
* våra 4 årstider
* våra 12 månader
* dagar och veckor på ett år
Du behöver inte göra några anteckningar från filmen
4.Det är viktigt att du tittar på filmen så många gånger tills du känner dig säker på detta! Är du osäker på månadernas nummer och hur många dagar varje månad har, är det bara att fortsätta titta på
film 2. Nu får du chansen att öva.
5. Läs noga igenom stencilen som du fick med dig hem. Du ska kunna förklara vad som menas med ett år, en månad och ett dygn.
En månad = ungefär den tid det tar för månen att gå ett varva runt jorden.
Ett år= den tid det tar för jorden att gå runt solen.
Ett dygn= den tid det tar för jorden att snurra ett varv runt sin egen axel.
Film 1
Källa: Cecilia Gustafsson
Film 2
Källa: Kristina Jonsson
Du behöver inte lämna in några anteckningar från filmerna.
RYMDSTATION
6A,C: läxa till tisdag vecka 48
6B: läxa till torsdag vecka 48
Uppgift a) Se filmen (ca 12 minuter) och anteckna 5 fakta som du lärde dig.
Vi kommer att diskutera filmen i små grupper.
källa: rymdkanalen
b) Se minst en av filmerna om Christer Fuglesang. Du ska kunna berätta för några kompisar vad han testade på filmen.
Källa: rymdkanalen
Källa: rymdkanalen
Hälsningar Marie
LJUD OCH ÖRATS DELAR
Läxa till onsdag v.43
Titta på 2 filmer och svara sedan på frågorna på läxlappen.
Ljud och örats delar:
Källa: Karin Lindqvist
Vad är ljud? OBS! Stoppa filmen efter 2.16 min.
Källa: Fredrik Eriksson
Olika begrepp (försurning, surt, och basiskt)
Läxa till v.42 onsdag
Du ska lära dig olika begrepp som du fått på läxlappen.
Indikator: Ändrar färg beroende på om ämnet är surt eller basiskt. Vi har använt rödkålsaft och universalindikatorpapper (=pH- papper) Filmen visar ett experiment med indikatorn "rödkålsaft". (Detta går bra att testa hemma, om man vill.)
Börja se från 0.23 sek.
Källa: LTHs kemi-julkalender 2009
Vattnets kretslopp och försurning visas på filmen.
källa:schoolido
Resten av begreppen får du läsa på din läxlapp.
Är det något du inte förstår är det viktigt att du frågar i skolan.
VÄXTER (växtens delar, pollinering och fotosyntes)
Läxa till v.37 (6AC till tisdag och 6B onsdag)
1. Repetera fotosyntesen genom att se film nr 1. Det är viktigt att du förstår hur växterna lagar sin mat och ger oss det nödvändiga syret. OBS! Kommer du ihåg vad växtens gröna färgämne heter?
Källa: Ilja Samsonov
2. Lär dig blommans delar genom att titta på den lilla bilden som du fick i skolan. Du ska kunna namnge: pistill, ståndare, knapp med pollenkorn, märke, foderblad och kronblad.
3. Se filmen om pollinering. Du ska kunna berätta för en kompis hur växten kan föröka sig.
Källa: Niklas Andersson
Är det något du inte förstår, är det viktigt att du frågar mig.
Hälsningar Marie
VÄXTER: (livscykel och växtdelarnas uppgifter)
Läxa till torsdag v. 37
1. Se första filmen som repeterar vilka uppgifter som rötterna, stjälken, bladen och blomman har.
2. Se andra och tredje filmen som visar olika livscykler. Med begreppet livscykel menas alla förändringar hos en organism från den föds till den dör. Försök att hitta likheter och skillnader mellan livscyklerna hos fjärilen, kycklingen, grodan och myggan.
3. Skriv 2 frågor till dina kompisar på det som du sett i filmerna. Lämna frågorna senast torsdag. Tänk på att skriva ditt namn på lappen.
Källa: Ilja Samsonov
Källa: Ilja Samsonov
Källa: Surely Tempo
Lycka till! Hälsningar Marie
RYMDSTATION
6A läxa till tisdag 10 nov vecka 46
6B läxa till torsdag 12 nov vecka 46
Uppgifter:Se filmen (ca 12 minuter) och anteckna minst 6 fakta som du lärde dig.
Vi kommer att diskutera filmen i små grupper.
källa: rymdkanalen
Hälsningar Marie
RYMDLÄXA 2 till torsdag v. 47
a) Se första filmen och andra filmen som handlar om Big Bang. Anteckna minst 6 fakta som du lärde dig. Svara även på frågan:
- Varför har det kunnat bilas liv just på planeten Tellus?
b) Se minst en av filmerna om Christer Fuglesang. Du ska kunna berätta för några kompisar vad han testade på filmen.
'
Källa: Studie.se
Källa: Patric Andersson
Källa: rymdkanalen
Källa: rymdkanalen
Hälsningar Marie
ÅRET (matte och no- läxa) onsdag 5 /12
1. Se film 1.(Stoppa efter 2.04 min). Du behöver inte göra några anteckningar från filmen.
2. Träna på att kunna förklara varför vi har olika årstider? Du ska också kunna förklara varför vi har dag och natt. (Du kanske behöver se filmen flera gånger för att bli säker.) Berätta gärna för någon vuxen.
3. Se film 2 (stoppa efter 2.28 min). Filmen repeterar:
* våra 4 årstider
* våra 12 månader
* dagar och veckor på ett år
Du behöver inte göra några anteckningar från filmen
4.Det är viktigt att du tittar på filmen så många gånger tills du känner dig säker på detta! Är du osäker på månadernas nummer och hur många dagar varje månad har, är det bara att fortsätta titta på
film 2. Nu får du chansen att öva.
5. Läs noga igenom stencilen som du fick med dig hem. Du ska kunna förklara vad som menas med ett år, en månad och ett dygn.
En månad = ungefär den tid det tar för månen att gå ett varva runt jorden.
Ett år= den tid det tar för jorden att gå runt solen.
Ett dygn= den tid det tar för jorden att snurra ett varv runt sin egen axel.
Film 1
Källa: Cecilia Gustafsson
Film 2
Källa: Kristina Jonsson
Du behöver inte lämna in några anteckningar från filmerna.
ÅRET (matte och no- läxa) onsdag 5 /12
1. Se film 1.(Stoppa efter 2.04 min). Du behöver inte göra några anteckningar från filmen.
2. Träna på att kunna förklara varför vi har olika årstider? Du ska också kunna förklara varför vi har dag och natt. (Du kanske behöver se filmen flera gånger för att bli säker.) Berätta gärna för någon vuxen.
3. Se film 2 (stoppa efter 2.28 min). Filmen repeterar:
* våra 4 årstider
* våra 12 månader
* dagar och veckor på ett år
Du behöver inte göra några anteckningar från filmen
4.Det är viktigt att du tittar på filmen så många gånger tills du känner dig säker på detta! Är du osäker på månadernas nummer och hur många dagar varje månad har, är det bara att fortsätta titta på
film 2. Nu får du chansen att öva.
5. Läs noga igenom stencilen som du fick med dig hem. Du ska kunna förklara vad som menas med ett år, en månad och ett dygn.
En månad = ungefär den tid det tar för månen att gå ett varva runt jorden.
Ett år= den tid det tar för jorden att gå runt solen.
Ett dygn= den tid det tar för jorden att snurra ett varv runt sin egen axel.
Film 1
Källa: Cecilia Gustafsson
Film 2
Källa: Kristina Jonsson
Du behöver inte lämna in några anteckningar från filmerna.
KRAFT OCH RÖRELSE läxa till: 6A fredag 29/1 6B torsdag 28/1
Vi ska börja ett nytt tema som heter "kraft och rörelse". Jag vill att du ska förbereda dig lite till lektionen genom att se dessa tre filmerna.
Rita eller anteckna något efter varje film. Med hjälp av dina anteckningar ska du försöka förklara:
- Vad är en kraft?
- Vad menas med friktionskraft?
- Vad menas med centripetalkraft?
(Tycker du det är svårt att förstå, hjälps vi åt med förklaringarna i skolan.)
På skridskobanan ska vi sedan göra några övningar där ni får känna på olika krafter.
Källa: studie.se
Källa: Marcus Vildir
Källa: Marcus Vildir
Hälsningar Marie
KRAFT OCH RÖRELSE läxa till: 6A fredag 5/2 6B torsdag 4/2
Nästa kraft vi ska prata om är gravitationskraften. Se dessa två filmerna och försök förklara vad som menas med gravitation. (Du bestämmer själv om du vill rita eller skriva något. Det viktiga är att du är med i diskussionen.)
Källa: Marcus Vildir
Hälsningar Marie
KRAFT OCH RÖRELSE läxa till: fredag 12/2
Den här gången ska vi lära oss om något som kallas "fritt fall".
Se hela film 1 men stoppa film 2 efter 4.14. Du behöver inte anteckna något om du inte vill. Vi kommer att prata mer om fritt fall i skolan och testa på något experiment.
Film 1: (SE HELA)
Källa: Studi.se
Film 2: (STOPPA FILMEN 4.14)
Källa:MrQrzdx
Hälsningar Marie
NEWTONS LAGAR läxa till fredag 11/3
Vi har pratat om vetenskapsmannen Isacc Newton. Han gjorde många experiment och undersökningar som handlar om kraft och rörelse. Hans upptäckter gjorde honom mycket känd. Man
kallar hans upptäckter för Newtons lagar. Den här filmen förklara hans lagar.
Din uppgift är att försöka förstå en av Newtons lagar.(Fråga mig om du behöver hjälp.) Skriva/ rita så mycket så att du kan förklara en av hans lagar för dina kompisar på fredag. Vill du skriva om fler lagar så får du givetvis det. Du ska sedan klistra in dina anteckningar i din no-bok.
källa: Idunn FySo
Hälsningar Marie
SEX OCH SAMLEVNAD: bli gravid läxa till tisdagen 12/4
Du känner säkert till vad som händer när ett barn blir till, men lite repetition skadar inte. Den första filmen visar detta på ett enkelt sätt.
Uppgift 1: se filmen.
Källa: SVT
Nästa film visar på ett mer realistiskt sätt vad som händer från och med att spermien har kommit in i kvinnan tills det "färdiga barnet" efter 9 månader tar sig ut. Det finns inget tal eller text till filmen, men det är ändå väldigt lärorikt att se vad som händer inuti kvinnan. Filmen är 12 min lång så du får hoppa framåt i filmen emellanåt om du vill.
Uppgift 2: se delar av filmen
Källa: Babyshower ApS
Uppgift 3: Ta reda på vad som avgör om barnet i magen blir en pojke eller flicka. Anteckna svaret och källan.
Extra:
Om du vill se utvecklingen vecka för vecka så kan du titta på nästa film.
Källa: Sandviks As
Hälsningar Marie
RÖKNING läxa till tisdag v.17
Jag vill att du ska se minst en av följande filmer.
Anteckna personen/ personernas argument mot eller för rökning. Tänk på att också skriva källan.
källa: Clara Henry
källa: Simon Lussetti
Hälsningar Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar