Matte åk 5 arkiv

7:an multiplikationssång


 

Förklaring av area och omkrets.


Källa: Niklas Ostlund


När du kommer till "Tornet" i matteboken ska du räkna ut area för en "sammansatt figur". Här får du hjälp hur du ska tänka.

Källa: Niklas Ostlund



Statistik : lägesmått          (läxa till

Före jullovet löste vi uppgifter i uppdragsboken som handlade om medelvärde, median och typvärde. Den första filmen repeterar de begreppen. Den andra filmen visar skillnaden på stapeldiagram, cirkeldiagram och linjediagram.

Se filmerna och lös sedan 3 uppgifter.


Källa : Christer Sjöberg


Källa: Martin Landström


1. Åtta barn mätte längden av sina pennor. Här är resultaten:
    14cm, 11cm, 7cm, 9cm, 15cm, 9 cm, 12cm, 11cm.

    a) Hur långa är de 8 pennorna i genomsnitt?                 Genomsnitt= medelvärde
    b) Vad är medianen?
    c) Vad är typvärdet?


2. Pernilla gillar att spela fotboll. Under 5 matcher gjorde hon 10 mål. Hur många mål gjorde
    hon i genomsnitt varje match?


3. Per gillar att läsa. Under en vecka läste han följande.
    må: 7 sidor       ti: 6 sidor    on: 3 sidor     to: 8 sidor     fre: 1 sida     lö: 4 sidor   sönd: 6 sidor

   a) Gör ett linjediagram som visar hur mycket Per läst varje dag. Tips! Tänk på att alltid göra
       en tabell först.
   b) Hur många sidor läste han i genomsitt varje dag?
   c) Vad är medianen?


Statistik : diagram kan luras         (läxa till

Beroende på hur man ritar sina diagram kan man luras. Se filmen för att bli lite förberedd till torsdagens mattelektion. Vi kommer att prata om liknande uppgifter.


Källa: Johan Wendt





        Vikt(massa)  och tabellträning     (Läxa till


A) Vi har precis börjat arbeta med kilogram, hektogram och gram. Den här filmen visar hur man kan tänka när ska omvandla t.ex. 3 hg till g. Tycker du det är svårt med omvandling är det bra att se filmen flera gånger. Vi kommer att öva enhetsomvandling i skolan. Stoppa filmen efter 5.11 minuter.

Källa: Magister Johannes


B) Tabellträning
Istället för att skicka hem tabellpapper att öva på, där du måste skriva ner svaren, tänkte jag prova något nytt.

I  filmerna visas det en uppgift t.ex 6* 9= . Du har sedan en viss tid på dig att säga svaret, innan det dyker upp i rutan.
Tabellträningen håller på i 6 minuter. Du väljer själv om du vill stoppa efter 2 minuter och fortsätta en annan dag, eller om du gör allt på en gång. Man brukar rekommendera att öva lite varje dag på tabellerna för att KUNNA dem ordentligt!

I multiplikation kan du välja på en betänketid på :3 sekunder eller 2 sekunder.

Känner du dig säker på multiplikation är det dags att börja öva divisionstabellerna, vilket egentligen är "multiplikation baklänges".
I division kan du välja på en betänketid på: 5 sekunder eller 3 sekunder eller 2 sekunder.

Välj den film som passar dig bäst! Starta filmen vid 2.00 minuter.

Källa: Magnus Bergwall
Källa: Magnus Bergwall
Källa: Magnus Bergwall

Källa: Magnus Bergwall
Källa Magnus Bergwall

Lycka till! Hälsningar Marie



   Vikt 2(massa)  och tabellträning                                       (Läxa till torsdag v. 7)


1. Ta reda på hur mycket du vägde när du föddes. Skriv svaret i gram. Omvandla sedan svaret till kg.
      Skriv: När jag föddes vägde jag_________g = _________kg

2. a) Titta i kylskåpet och skafferiet och välj 5 matvaror där vikten står angiven  på för-      packningarna.
    b) Anteckna vilka varor du valde och även vikten på varje förpackning.
    c) Hur mycket väger dina varor sammanlagt? Visa dina uträkningar. Kom ihåg att växla till
        samma enhet !

3. a) Leta upp ett föremål som väger mer än 1 kg. Vilket föremål valde du?
        För att veta ungefär hur tungt 1 kg är, kan du känna på en liter mjölk eller en liter vatten.
    b) Leta upp ett föremål som väger mindre än 1 kg. Vilket föremål valde du?
    c) Leta upp ett föremål som väger så nära 1 kg som möjligt. Vilket föremål valde du?

4) Öva tabellerna på det sätt som du tycker är bäst. Exempel:
  • Förra veckans filmer (Målet är att klara " 2- sekundersfilmen")
  •   www.elevspel.se (välj rutan "multiplikation" och sedan tabellen du vill öva)
  •  mattesmedjan.se/multix/
  • Stenciler som du får i skolan.
Lycka till! Hälsningar Marie



       Volym och tabellträning                                 (Läxa till torsdag v. 9)
a) Vi har precis börjat arbeta med volym. Se filmen och försök att förstå hur man växlar mellan enheterna : liter (L), deciliter (dl), centiliter (cl) och milliliter (ml). Se gärna filmen fler gånger om du tycker det är svårt.

b) Fortsätt öva på tabellerna på det sättet som du tycker är bäst.



Källa: Margister Johannes

Lycka till! Hälsningar Marie










 Repetition från mattebok 5A                                 (Läxa till torsdag v. 13)



Matteprovet visade vilka moment som du fortfarande inte är helt säker på. Du vet själv vilka filmer som du behöver titta på. Tänk på att man kan se filmerna flera gånger om man tycker att något moment är extra svårt.
Lös sedan uppgifterna på stencilen.






Film 1: multiplikation med nollor . Stoppa filmen efter 1.40 minuter.

Källa: Patrik Hallén


FILM 2:bråk         Starta filmen efter 1 minut.


Källa: Magister Johannes


FILM 3:siffrornas platsvärde och decimaltal   Starta filmen efter 0.30 min.
Källa: Magister Johannes


FILM 4: siffrornas platsvärde och decimaltal. Stoppa filmen efter 3.07 min.
Källa: Jimmy Askelius






Film 5: division med nollor


Källa :David Hjortmosseskolan


Film 6: Area och omkrets (Filmen hittar du högst upp, först, på den här sidan)







      

     Bråkräkning                            (Läxa till torsdag v. 22)


    1.  Jag har visat hur vi löser olika slags bråkuppgifter. Se filmerna 1 och 2 som en repetition och lös sedan uppgifterna ( a, b, c) här nedan. Är det något du inte förstår så får du be om hjälp i skolan.

    2. Se film 3, men stoppa den efter 2.55 minuter. Filmen visar hur man kan tänka för att veta vilket bråk som är störst. Lös uppgifterna ( d och e)


    3. Kom ihåg att repetera tabellerna!






Källa: Sofia Blom





Källa: Sigyn Stranne







Källa: Fröken Ulle


UPPGIFTER

a)  Klass 4 a har varit på biblioteket 15 gånger. Läraren Lisa har varit med 3/ 5 (tre femtedelar) av gångerna. Hur många gånger har hon varit med?  (Visa uträkningar.)


b) I klass 4a går 30 elever. 5/ 6 (fem sjättedelar) av eleverna har lånekort. Hur många elever har inte lånekort? (Visa uträkningar.)


c)  Rita bilder som visar att 2/6 (två sjättedelar) av 18
     är lika mycket som 1/ 3 (en tredjedel) av 18.


d) Vilket tal är störst?                     3/ 4   eller    2/ 8  (Hur tänker du?)


e) Rita en bild som visar bråket 2/ 10 (två tiondelar). Vilket annat bråk betyder lika mycket som två tiondelar? 


EXTRA:


I ett pennställ står fler än 7 pennor. 3/ 5 av pennorna är vässade. Rita en bild så att detta stämmer. Visa också hur du tänker.


Lycka till! Hälsningar Marie

1 kommentar: