fredag 15 augusti 2014

Flippa klassrummet

 

Vad innebär det flippade klassrummet?

Enkelt förklarat förbereder pedagogen genomgångar som sedan ges som läxor. Eleverna tar del av detta genom film, bilder, podcast, blogg osv. Eftersom eleverna redan innan lektionen har tagit del av innehållet och eventuella frågeställningar kan lektionen användas till att bearbeta och reflektera över innehållet. Den tid som tidigare användes för genomgångar används istället för diskussion, analys, reflektion och fördjupning. Pedagogen kan även vara mer tillgänglig för eleverna och anpassa undervisningen så att alla utvecklas och får stöd utifrån sina förutsättningar.

Lärmiljö

Hur lär du dig egentligen bäst? Har du funderat över i vilka situationer du bäst tar in ny kunskap eller reflekterar över det du upplevt?
I det flippade klassrummet väljer du själv din bästa lärmiljö. Är det i trädgården, i hängmattan, tillsammans med kompisen eller i sängen innan du ska sova? Behöver du höra eller se lektionen en gång, tre gånger eller åtta...? Du väljer!
Jämför med en genomgång i klassrummet där alla elever förväntas vara lika uppmärksamma på ett ämne vid precis samma tillfälle. Lektionen går inte i repris om du har tappat uppmärksamheten. Det gör den faktiskt här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar