NO åk 5

Läxa till torsdag 31/5

Vi fortsätter att prata om växthuseffekten.

1. Hur skulle du kortfattat förklara vad som menas med växthuseffekten? Anteckna! (Tips: Har du glömt kan du titta på filmer från förra veckan.)

2. Titta på filmen "klimatförändringar" och anteckna minst 4 negativa saker för djur, natur och oss människor.

3. Fundera ut minst två saker som du själv kan göra för att hjälpa till så att jordklotet kan må bättre. Anteckna!

Film: klimatförändringar

Hälsningar Marie


Läxa till torsdag 24/5

Växthuseffekten

1. Vi ska diskutera växthuseffekten på torsdag. För att alla ska veta lite vad det innebär, så vill jag att du tittar på 2 av filmerna som handlar om växthuseffekten. Tänk på att se filmerna så många gånger tills du själv känner att du har lite koll.

2. Skriv/ (rita) minst 4 saker som du har lärt dig om växthuseffekten.

3. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.

4. Ta med ditt papper till skolan senast torsdag.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie

Tryck här för att se film 1

<Film 2: Förklaring av växthuseffekten        
Filmen är gjord av "maxvar3".




Film 3: Beror värmen på utsläpp av människan?             
Filmen kommer från vetenskapsradion




Läxa till vecka 20 (5A, 5B: torsdag    5C:onsdag)

Veckans filmer handlar om återvinning!
Det är viktigt att tänka på att vi har de atomer vi har här på jorden. Det bildas inga nya. Mycket av det vi slänger är gjort av material som går att använda igen. Det är ibland att slöseri att elda upp sakerna. Då sticker ju atomerna iväg och blir nya ämnen som kanske till och med är skadliga för oss och miljön.

Uppgifter:
a) Titta på minst 2 av de 4 filmerna. (Glas, plast, papper eller matavfall)
b) Välj ut en av filmerna som du ska titta på en gång till.
   Anteckna vad som händer med glaset, pappret, plasten eller matresterna.
   Skriv i punktform eller gör en tankekarta. Du ska använda dina anteckningar när du ritar en serie i skolan.



Källa: svenskglasab

Film: återvinna plast

Film:återvinna papper (engelsk text)


Källa: Renova AB


Lycka till! Hälsningar Marie, Rose-Marie



Planera en undersökning  


          läxa till onsdag 11/4

Filmen ger tips på vad du ska tänka på när du planerar en undersökning. Stoppa filmen 3.10. Anteckna tipsen och ta med dig lappen till skolan senast onsdag den 11 april.
Med vänlig hälsning Marie

Film: planera en undersökning


Tema kroppen (blodet, blodomloppet, lungor)            läxa till fredag v. 12

Se filmerna och lyssna på låten om blodet för att repetera till no-förhöret på fredag.

Blodet: Vilka är de 3 beståndsdelarna i blodet? Vilka uppgift har de? Lyssna på låten så får du svar.

Källa:KilgoreTrout47

Nästa film visar hjärtats delar och förklarar blodomloppet. Stoppa filmen efter 5 min.
(Inte helt nöjd med filmen, men det var det bästa jag kunde hitta.)

Källa: Lärare Christer Sjöberg

Lungorna: Se minst en av filmerna som handlar om lungorna.


Källa: Lärare Christer Sjöberg


Film om lungorna och andning (Tryck på länken.)

Är det något som är svårt att förstå är det viktigt att du frågar mig i skolan.
Hälsningar Marie




Tema ögat och ljuset: linser        läxa till torsdag v.5

Se filmen som handlar om linser (glasögon). Stoppa filmen 3.27.
Därefter hoppas jag att du kan svara på några frågor som står på läxpappret som du fick i skolan.
Är något som är svårt att förstå, är det bara att fråga mig i skolan.


Med vänliga hälsningar Marie




Tema ögat och ljuset: färger       läxa till v.4  onsdag 5B, 5C   torsdag 5A
Bildresultat för regnbågen

Du ska få se en liten film som handlar om hur vi kan se olika färger.
STOPPA filmen efter 3. 27 min.

Efter filmen hoppas jag att du kan förklara vad begreppen: absorbera och reflektera betyder. Anteckna dina svar.
Varför blir man varm av att bära svarta kläder när solen skiner? (Anteckna)
Berätta om något mer du lärde dig i filmen. (Anteckna)

Är något som är svårt att förstå, är det bara att fråga mig i skolan.
Tryck på den "gula länken" för att starta filmen.
Tänk på att stoppa filmen 3. 27.
film om färg

Med vänliga hälsningar Marie


Elektricitetens väg                                       Läxa till torsdag v. 49

Vi fortsätter att prata om tekniska system. Den här veckan ska vi ta reda på hur strömmen kommer till våra hus.
Se filmen och anteckna:
1. Ge exempel på var elen kan tillverkas. Du kanske vet eller kan ta reda på fler exempel än det som berättas om i filmen.
2. Vad betyder det när man säger att man har strömavbrott?
3. Vi i vårt samhälle är mycket beroende av att elektricitet. På ett sjukhus kan patienter dö om inte vissa elektriska apparater fungerar hela tiden. Vad har sjukhusen som gör att de slipper strömavbrott?
Tryck här för att se filmen: elektricitet

Med vänliga hälsningar Marie



Sopor och uppvärmning                                       Läxa till fredag v. 47

Vi håller på att arbeta med tema huset.
1 a. Ta reda på hur ditt hus/ lägenhet värms upp. (Anteckna.)
   b. Försök att förklara i stora drag hur uppvärmningen går till. (Anteckna) Du kanske kan fråga dina föräldrar,leta fakta på nätet eller stanna på läxhjälpen så hjälper jag till.
2. Nu ska du få se vad som händer med dina sopor. 

Tryck här för att se filmen "Om sopor".

Med vänlig hälsning Marie




Farosymboler             Läxa till vecka 43: onsdag 5C och fredag 5A, 5B
Bildresultat för farosymboler

I arbetsmaterialet "Hannas hus" kan man lära sig vad farosymbolerna betyder och var man kan hitta dem. När du kommer till startsidan så tryck på huset (det står "följ med in").

A. I huset finns det 9 personer som håller på att arbeta med olika saker. Tryck på den bilden som du vill lära dig något om. Du ska minst göra 4 uppgifter, det vill säga läsa om 4 olika personer).

B. Du ska lära dig vad 4 av symbolerna betyder. ( Högst upp på sidan kan man trycka på ordet "faropliktogrammen" för att se alla symbolerna).

För att starta: tryck på länken (Hannas hus) här nedan. Du behöver inte anteckna något, om du inte vill förstås.
Hannas hus

Lycka till!
Hälsningar Marie


Brand                                                   Läxa till torsdag vecka 41

a) Se film 1 för att lära dig hur du kan göra för att släcka små bränder hemma.
    Anteckna så att du kommer ihåg. Vi ska prata vidare om detta i skolan.

b) I film 2 vill jag att du lyssnar extra noga på vilka frågor som SOS- personalen ställer till den som ringer in angående en villabrand. Anteckna frågorna.

c) Gå runt i ditt hus/ lägenhet och se var du hittar brandvarnare. Anteckna var du hittade dem.

d) Finns det någon brandfilt och brandsläckare hemma hos dig? Det är bra om du känner till var du kan hitta hjälpmedel om det någon gång skulle börja brinna.

e) Prata gärna med dina föräldrar angående vad ni ska göra om det börjar brinna. Det är alltid bra att göra en utrymningsplan. Prata om följande punkter:
* Så här upptäcker vi att det brinner.
* Så här varnar vi andra och larmar.
* Så här utrymmer vi bostaden.
* Här samlas vi utanför huset.
Film 1:

Källa: MSB

Film 2:
Källa: NPP Photo Sweden AB


Extra: Vill du se hur fort det går för att ett vardagsrum ska bli helt övertänt?

Källa: Räddningstjänsten Syd

Lycka till! Hälsningar Marie


BIOLOGI: olika begrepp 2           5c=tisdag, 5A= onsdag, 5B=fredag v.37



Film 1 försöker förklara vad som menas med det svåra begreppet "evolution". Titta och lyssna extra noga när de visar fjärilarna.
Film 2 ger också exempel på vad som menas med evolution. Börja titta 1.54 in i filmen. Stoppa filmen 3.30.


Se veckans filmer och efter det hoppas jag att du kan förklara:



* BEGREPPET EVOLUTION.
* VEM VAR CHARLES DARWIN?





Källa: StudieSverige


Film": Börja titta 1.54 in i filmen. Stoppa filmen 3.30.


Källa: Studie.se

Lycka till!
Hälsningar Marie









BIOLOGI: olika begrepp          Läxa till v.36  (5B och 5C= onsdag, 5A= torsdag)

Vi har börjat arbeta med insekter och andra småkryp. Till detta tema hör en del begrepp som vi ska lära oss. Jag har valt ut 3 filmer som förklarar samma begrepp på olika sätt. Se filmerna och efter det hoppas jag att du kan förklara något eller några av begreppen här nedan:

* NÄRINGSKEDJA
* NÄRINGSVÄV
* NÄRINGSPYRAMID
* PRODUCENT
* KONSUMENT
* TOPPKONSUMENT

Skriv eller rita dina förklaringar och ta sedan med läxan till skolan. Vi kommer att diskutera dessa begrepp så att alla vet vad de betyder.

EXTRA: I en av filmerna använder de begreppet " ekosystem". Kan du ta reda på vad som menas med det?


Hälsningar Marie!
Källa: Natasha Nanos


Källa: naturlikt.se



Källa: schoolido


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar