Brand Läxa till tisdag v. 10
a) Se film 1 för att lära dig hur du kan göra för att släcka små bränder hemma. Vi ska prata vidare om detta i skolan.
b) I film 2 vill jag att du lyssnar extra noga på vilka frågor som SOS- personalen ställer till den som ringer in angående en villabrand.
c) Gå runt i ditt hus/ lägenhet och se var du hittar brandvarnare.
d) Finns det någon brandfilt och brandsläckare hemma hos dig? Det är bra att känna till var du kan hitta hjälpmedel om det någon gång skulle börja att brinna.
e) Prata gärna med dina föräldrar angående vad ni ska göra om det börjar brinna. Det är alltid bra att göra en utrymningsplan där alla känner till:
* Så här upptäcker vi att det brinner.
* Så här varnar vi andra och larmar.
* Så här utrymmer vi bostaden.
* Här samlas vi utanför huset.
Film 1:
Källa: MSB
Film 2:
Källa: NPP Photo Sweden AB
Extra: Vill du se hur fort det går för att ett vardagsrum ska bli helt övertänt?
Källa: Räddningstjänsten Syd
Lycka till! Hälsningar Marie
LJUD Läxa till torsdag v. 12
1. Ljud uppstår när t.ex. luftens molekyler sätts i rörelse. Det bildas då förtätningar och förtunningar. Vi brukar rita detta som ljudvågor. Första filmen förklarar orden:förtätningar och förtunningar. Lyssna noga på förklaringarna. Stoppa filmen efter 3.13 minuter.
2. Den andra filmen repeterar örats delar.
Källa: Mona Sohlman
3. Film nummer 3 och 4 visar olika ljudexperiment. Försök att förklara ett av experimenten. Skriv ner dina tankar och rita en passande bild. På torsdag kommer du och några kompisar skriva en gemensam förklaring till experimentet.
Källa: Barnasinne
Källa: Jordan Raikonen
4. Titta på bilden nedan. Ljudet från hammaren som slår på pålen går vidare genom både luft och vatten.
a) Vem kommer att höra ljudet först, personen över eller under vattnet?
b) Försök att förklara varför.
Lycka till!
Hälsningar Marie
KROPPEN: Matsmältning Läxa till torsdag v. 14
Se filmerna som visar matens väg genom kroppen. Detta kallas matspjälkning.
Anteckna vilka delar i kroppen som maten passerar. På torsdag ska du, i stora drag, kunna berätta om matens väg. (Detaljer är inte viktigt.)
Källa:StudiSverige
Källa:hildingvilding 1
Lycka till! Hälsningar Marie
KROPPEN: lungorna, blodet och blodomloppet Läxa till torsdag v. 17
1. På torsdag ska vi diskutera lungornas uppgift och hur de fungerar. Förbered dig genom att se
film nr.1.
2. Som en repetition av "blodet", har jag hittat en låt som jag vill att du lyssnar på. (film nr. 2) Vilka är de 3 beståndsdelarna i blodet? Vilka uppgift har de?
3. Frivilligt!!! Film nr. 3 visar hjärtats delar och förklarar blodomloppet. Jag har fått önskemål om att lägga ut en film som visar detta. Stoppa filmen efter 5 min.
(Inte helt nöjd med filmen, men det var det bästa jag kunde hitta.)
Källa: Lärare Christer Sjöberg
Källa:KilgoreTrout47
Källa: Lärare Christer Sjöberg
Hälsningar Marie
BIOLOGI: olika begrepp torsdag v.22
Vi har börjat arbeta med insekter och andra småkryp. Till detta tema hör en del begrepp som vi ska lära oss. Jag har valt ut 3 filmer som förklarar samma begrepp på olika sätt. Se filmerna och efter det hoppas jag att du kan förklara några av begreppen här nedan:
* NÄRINGSKEDJA
* NÄRINGSVÄV
* NÄRINGSPYRAMID
* PRODUCENT
* KONSUMENT
* TOPPKONSUMENT
Skriv eller rita dina förklaringar. Ta med läxan senast torsdag, då vi kommer att diskutera dessa begrepp.
EXTRA: I en av filmerna använder de begreppet " ekosystem". Kan du ta reda på vad som menas med det?
Hälsningar Marie!
Källa: Natasha Nanos
Källa: naturlikt.se
Källa: schoolido
BIOLOGI: olika begrepp 2 torsdag v.23
Den här veckan kommer vi dels att repetera några begrepp och dels lära oss några nya biologibegrepp. Första filmen hoppas jag att du känner igen. Den handlar om hur växterna tillverkar sin mat, med ett annat ord "fotosyntesen".
Film nr 2 repeterar fotosyntesen, men visar även cellandning (vad som händer när djur och växter andas).
Film nr 3 försöker förklara vad som menas med det svåra begreppet "evolution". Titta och lyssna extra noga när de visar fjärilarna.
Se veckans filmer och efter det hoppas jag att du kan förklara något/ några av begreppen här nedan:
* KLOROFYLL
* FOTOSYNTES
* CELLANDNING
* EVOLUTION
Källa:frokenmarinaorust
Källa: schoolido
Källa: StudieSverige
Lycka till!
Hälsningar Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar