- Läxa torsdag vecka 36
- Repetition av vattnets kretslopp
- 1. Se de här 2 filmklippen nedan. Tänk på att se det så många gånger tills du själv känner att du kan förklara vad som menas med vattnets kretslopp
- 2. Rita en bild som du kan använda dig av när du ska förklara kretsloppet i skolan på torsdag.
- 3. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.
- 4. Ta med ditt papper till skolan senast torsdag.
- LYCKA TILL!
- Du får gärna kommentera vad du tycker om filmerna och vad du tycker om den här sortens läxa.
- FILM 1 hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=jdY5CKowtIw
- FILM 2
- Filmen är gjord av Anna Lena Holm
- ATOMEN (Bra att känna till innan vi pratar om åska.)
Filmen kommer från StudiSverige (studi.se)
Vi har sett 1,57 min av filmen vid genomgång i klassrummet.
Läxa till torsdag vecka 37
Växthuseffekten
1. Vi ska diskutera växthuseffekten på torsdag. För att alla ska veta lite vad det innebär, så vill jag att du tittar på 4 filmklipp som handlar om växthuseffekten. Tänk på att se filmerna så många gånger tills du själv känner att du har lite koll.
2. Skriv/ (rita) minst 3 saker som du har lärt dig om växthuseffekten.
3. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.
4. Ta med ditt papper till skolan senast torsdag.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Filmen kommer från vetenskapsradion
Film 2: Förklaring av växthuseffekten
Filmen är gjord av "maxvar3".
Film 3: Beror värmen på utsläpp av människan?
Filmen kommer från vetenskapsradion
Filmen kommer från vetenskapsradion
Varm och kall luft
1. Titta på film 1 som visar ett experiment som handlar om varm och kall luft. Du får GÄRNA prova detta experiment hemma.
2. Titta på film 2 som visar ett experiment som handlar om varm luft. Du får GÄRNA prova detta experiment hemma. Om du tänker prova det är det viktigt att du stannar filmen efter 1. 40 min, annars avslöjar de vad som kommer att hända.
3. Välj ett av experimenten. Skriv och rita så mycket så att du kan berätta om hur man gjorde experimentet, vad som hände och försök även att ge en förklaring till varför det hände som det gjorde. Du ska få redovisa detta experiment för några kompisar i klassen.
4. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.
5. Ta med ditt papper till skolan senast onsdag (5A) och fredag (5B).
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Film 1 är gjord av Hanna Aeinonen.
Film 2 kommer från "Barnasinne".
Läxa till torsdag vecka 41
Övertryck och undertryck
1. Titta på film 1 som visar ett experiment som handlar om undertryck.
2. Titta på film 2 som visar ett experiment som handlar om övertryck. Du får GÄRNA prova detta experiment hemma. (Tips:utmana någon i familjen att blåsa upp en ballong i en flaska. Du själv har förstås flaskan med hålet.)
3. a) Anteckna minst 3 saker från filmerna som du har lärt dig om luft.
b) Försök att förklara begreppen "undertryck" ELLER "övertryck" med hjälp av bilder/ text. Du ska få diskutera dessa begrepp med några kompisar i klassen och ni ska sedan komma fram till en gemensam förklaring.
4. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.
5. Ta med ditt papper till skolan senast torsdag.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Filmerna kommer från LTHs julkalender 2009
EXTRA: Exempel på undertryck
Vill du se hur man kan klämma ihop en husvagn med en dammsugare?
Gå in på : Svtplay.se Sök efter programmet: Gör inte detta hemma, säsong 1, avsnitt 6 (Hoppa fram 19 minuter i programmet) Inslaget är 8 min långt.
Läxa till torsdag vecka 42
Åska och blixt och repetition av växthuseffekten
1. Titta på film 1. (En eller flera gånger)
Vi kommer att skriva och rita om åska i skolan. Hoppas att du känner dig lite förberedd,
efter att ha sett filmen.
2. För att repetera "växthuseffekten" vill jag att du ser på film 2. Börja titta 2.50 in i filmen.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Film 1
Filmen kommer från StudieSverige
Film 2
Filmen kommer från "miljöfixarna", ewoki.
Läxa till tisdag vecka 43
Statisk elektricitet
1. Titta på filmen . Du får GÄRNA testa något av experimenten hemma, om du vill.
2. Välj ett av experimenten. Skriv och rita så mycket så att du kan berätta om hur man gjorde experimentet, vad som hände och försök även att ge en förklaring till varför det hände som det gjorde. Du kommer att få berätta om experimentet för några kompisar.
3. Är det något som du inte förstår eller undrar över, är det viktigt att du antecknar dina frågor.
4. Ta med ditt papper till skolan senast tisdag.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Filmen är gjord av Lunds universitet
Läxa till torsdag vecka 45
Dricksvatten
1. a) Titta på filmen "Janne gör dricksvatten" .
b) Anteckna minst 4 ord/begrepp från filmen som har med "dricksvattenprocessen att göra".
2. Försök att ta reda på:
* Varifrån kommer dricksvattnet där du bor?
* Kommer det från en sjö eller en rullstensås? Eller har ni kanske en egen brunn?
På torsdag kommer vi att diskutera och skriva om hur dricksvatten kommer till vårt hus.
Hoppas att du känner dig lite förberedd, efter att ha sett filmen.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Tryck här för att se filmen: Janne gör dricksvatten
Källa: Ur.play
Läxa till torsdag vecka 46
Avloppsvatten
1. a) Titta på 2 av de 3 filmerna. Den sista filmen är frivillig. Filmen visar hela vattnets
väg, in och ur huset.(Förklarad via minecraft)
b) Anteckna minst 3 ord/begrepp som har med reningsverket att göra.
2. Varför ska man tänka sig för vad man spolar ner i toaletten?
På torsdag kommer vi att diskutera och skriva om hur avloppsvatten renas.
Hoppas att du känner dig lite förberedd, efter att ha sett filmerna.
LYCKA TILL! Hälsningar Marie
Film 1:
Källa: EarthPedagogues
Film 2:
Källa: syntisch
EXTRA: film 3
källa: Win0win
Läxa till torsdag vecka 47
Elektricitet och sopor
1. Titta på de 3 filmerna nedan.
På torsdag kommer vi att diskutera om hur strömmen kommer till våra hus och vad som
händer med våra hushållssopor.
Hoppas att du känner dig lite förberedd, efter att ha sett filmerna.
Hälsningar Marie
Tryck här för att se filmen: elektricitet
Tryck här för att se filmen"Johan installerar el"
Tryck här för att se filmen "Om sopor".
Läxa till torsdag vecka 4
Kemi
1. Innan jullovet pratade vi om olika begrepp som har med kemi att göra. För att repetera begreppen vill jag att du ser 7 min av filmen.
Källa: MC och lite matte
2. a) Du ska få titta på ett experiment som går bra att testa hemma. Vill du testa experimentet ska du stoppa filmen efter 2.38 min.
b) Fundera: Är detta en kemisk reaktion?
Källa: "Barnasinne".
Hälsningar Marie
Läxa till torsdag vecka 5
Vi har i skolan pratat om surt och basiskt. Film 1 visar ett experiment med rödkålsaft. Rödkålsaft kan nämligen visa om ett ämne är surt eller basiskt. (Detta går bra att testa hemma, om man vill.)
Börja se från 0.23 sek.
Källa: LTHs kemi-julkalender 2009
På torsdag ska vi prata om vår miljö som inte alls mår bra av surt regn. Det kommer alltså handla om "försurning". För att vara förberedd till den lektionen är det bra att se film 2.
Källa: "ringar på vatten- filmfestival" Gjord av: Alexander, John; Yonis, Henrik
Hälsningar Marie
Läxa till torsdag vecka 6
Veckans filmer handlar om återvinning!
Det är viktigt att tänka på att vi har de atomer vi har här på jorden. Det bildas inga nya. Mycket av det vi slänger är gjort av material som går att använda igen. Det är ibland att slöseri att elda upp sakerna. Då sticker ju atomerna iväg och blir nya ämnen som kanske till och med är skadliga för oss och miljön.
Uppgifter: a) Titta på minst 2 av de 4 filmerna.
b) Välj ut en av filmerna som du ska kunna berätta för en kompis vad den handlade om. Gör anteckningar på något sätt, skriv eller rita eller gör en tankekarta, så att du kan göra en bra redovisning på torsdag.
Lycka till! Hälsningar Marie
Källa: svenskglasab
Källa: IL Recycling IL Recycling
Källa: Renova AB
Källa: pantameranu
Extra: film som visar vad som händer med en speciell pantburk, "burken Krister".
Källa : pantameranu
bra film
SvaraRadera